A TesaLiga® 2025-ös szezonjában abszolút egyéni pontozás történik, ami nem foglal magába csapatokat. A TrackMania „hőskorában” rendszerint alakultak csapatok, melyek gamerek között több ízben a klán megnevezést kapta. A klán megnevezés etimológiai vonatkozásban nem passzol egy versenyistállóhoz, ugyanis ez a szó vérrokonságon alapuló nemzetség, egy nagy, összetartozó rokonság jelzője. A maffián belül egy-egy nagyobb csoport is viselte ezt a nevet.
Egy PC játékban, ahol teljesen egymás számára ismeretlen, maximum virtuális barátságok kötelékével rendelkező személyek esetében nem beszélhetünk klánról. Arra viszont teljesen alkalmas volt ez a formáció, hogy bizonyos bajnokságokon közösen, nagyobb erőt tudtak demonstrálni mint egyedül. A korabeli, kezdetleges világbajnokságokon a nagy LP ponttal rendelkező személyek, illetve csapatok részvétele elengedhetetlen volt a versenyen való szereplésben.
TUDTAD?
2016-ban a hivatalos TrackMania világbajnokság, a „Maniaplanet World Cup” volt. Az ősszel tartott selejtezőn túljutott egy magyar versenyző – minden szerénységet nélkülöző – Royal néven, akinek anyakönyvezett neve Ördög Botond. Párizsban szervezték a finálét, ahol első nap már Royal búcsúzni kényszerült. Érdekes tény vele kapcsolatban, hogy kettős állampolgárként indult, de a román zászló égisze alatt állt rajthoz. A „Team expert.Orange” csapatánál volt ekkor. A fődíj 3000 euró volt, melyet a brit „Paco” nyert meg. Őt követte az akkori címvédő, a kanadai Carl Jr.
Mi haszna van a csapatoknak?
A haszna a közös fejlődésben és a társasági élményben tud megjelenni. Bizonyos klánok több játékban is fellelhetőek. Az egyik ilyen, a 2010-ben alakult „Fuel4”, mely a TrackMania után a Counter Strike 1.6-ban is képviseltette magát. Az említett csapat az alábbi módon vélekedett magáról (szó szerinti idézés):
„A klán 2010. December 13.-án alapult meg. Nem valami híres, de talán aki belép, elmondhatja, hogy aranyos kis közösség. Bár azaz igazság, hogy elején nem is klánnak indult a honlap, hanem Track Mania-ról tudnivalók dolgokat akartam írni. De a nevem is ez lett. Ezért úgy gondoltam, hogy miért ne lehetne klán is egyben? Aki akar jelentkezni a „Jelentkezés” menüpontban tudja meg, hogy lehet csatlakozni hozzánk. További jó nézelődést, tudakozást kívánok!„ (forrás: fuel4 honlapja)
A klánok lényege főként a közösségi játékélményt hivatottak megadni egy tagnak. Közös szerverek, közös edzések, versenyzések és akár a személyes találkozók vonzóak a gamer számára. A hovatartozás kérdése szükségessé válik egy idő után. Bizonyos szervereken jelzésértékkel bíz az, hogy nem magányos farkasként vesz részt egy menetben, hanem egy klán tagjaként, akik egymásért képesek kiállni és készek egymást támogatni.
Egyes csapatoknál elég csak jelentkezni és máris automatikusan taggá válhatsz. Más klánok megszűrik a leendő tagokat, ki komolyabban, ki kevésbé. A TrackMania világranglistája iránymutatást jelentett a versenyistállók döntéshozóinak egy adott játékos képességeiről. Képet kaptak, hogy mennyit játszik, mennyire kitartó és mennyire lehet rá számítani egy bajnokságon. A tagság sok esetben nem volt anyagi feltételekhez kötve, kizárólag a tudás és az elszántság volt kritérium.
A tagok magatartását általánosságban szabályozták, mely törekedett a kommunikációt tiszteletteljes mederben tartani, emellett a vezetők tekintélyét stabilizálni. Ez utóbbi igazolja, hogy az autoritás nem működött az online térben, ezért külső eszközökre volt szükség. Az „=MTSZ=” klán szabályzata így nézett ki 2007-ben:
„1. A klánban tilos egymásra sértő megjegyzéseket tenni egymásra.
2. A klánban tilos cheat-et (csaló-kódot) alkalmazni.
3. A WAR-okon (egy másik klán elleni versenyzéseken) kötelező részt venni, kivéve, ha a klán-tag előre jelez, hogy nem tud eljönni abban az időben a versenyen.
4. A gyakorló klán-szerveken nem kötelező ott lenni.
5. A beceneved nem tartalmazhat trágár, másokat sértő szavakat, kifejezéseket.
6. Tilos olyan becenevet használni, ami már egy másik =MTSZ=-es klán-tag neve.
7. Amit a klán-vezető és társa mondd, azt mindenki köteles betartani.” (forrás: mtsz honlapja)
A klánon belüli bajnokságok, illetve a klánok közötti összecsapások sem voltak ritkák. A „Wolf Clan” nevű csapat „war” naptára a mai napig elérhető:

Mennyire van létjogosultsága a klánoknak a TesaLiga® bajnokságban?
Több szempontot figyelembe kell venni, amennyiben erre a kérdésre válaszolni szeretnénk:
Az első dolog, hogy nem egy publikus bajnokság, hanem egy – már alapból – zárt körnek szól. Ebből adódóan nincs kifejezetten nagy presztízse egy csapat szereplésének a nemzetközi porondon. Nem befolyásolja a világbajnokságon való részvételt vagy akár a klánok közötti rivalizálásokat. Ennél a pontnál azon is el kell gondolkodni, hogy vannak egyáltalán még TrackMania klánok? Az a korosztály, akik életcélja a suli utáni TM játszása volt, már javában felnőtt, legtöbbnek munkája és családja van. Ezen kívül a játék közel 20 évvel ezelőtt debütált, ebből adódóan már az újabb, modernebb játékok töltik be napjaink játékosainak az igényét. A már említett „Wolf Clan” tagjai között van, aki a honlapra vissza- vissza jár nosztalgiázni, de már láthatóan túl lépett ezen az időszakon.
„Sziasztok. Néha-néha fel szoktam még nézni én is az oldalra és voltak olyan napok amikor játékba is. Tudom, hogy valszeg lehetetlen megoldani, de jó lenne egy közös game újra .:D” (Dragon kommentje a Wolf Clan honlapján)
A második dolog, hogy a TackMania nem tette lehetővé a járművek fejlesztését. Amennyiben a konstruktőri bajnokság bevezetése ténylegesen terítékre kerülne, akkor a fejlesztésekkel nem lehet taktikázni. A Forma1-ben jól ismert díjazás az autók tervezőit, mérnökeit jutalmazza, mely elismeri az autóiparban, illetve az autóversenyzésben nyújtott teljesítményt. A TrackMania keretein belül ez nem valósulhat meg, mindenki egyforma erőforrással és azonos karosszériával rendelkező formula autóhoz megszólalásig hasonlító autóval tud megmérkőzni.
A harmadik dolog, hogy minden esetben a résztvevők létszámát úgy kell meghatározni, hogy minden csapat egyforma létszámmal tudjon elindulni. Amennyiben ez nem történik meg, akkor értelmét veszti az igazságtalan elosztás miatt.
A TesaLiga® klánjai lehetnének ténylegesen vér szerinti rokonságban álló egyének és akár famíliák közötti bajnoksággá is válhat a csapatok küzdelme. Ennél a megoldásnál ismét a létszám kérdése kerül a középpontban, ugyanis vannak akik ketten, hárman vagy többen is vannak testvérek.
Ma már nem klánokról, hanem tényleges csapatokról beszélünk a nemzetközi porondon, melyek komoly költségvetéssel rendelkeznek. A „Solary” nevű közösség 2016 óta már több, mint 104 ezer dollárt (35 millió forint) söpört be 6 bajnokság alatt, mely 50 versenyt foglal magában. Ez meghaladja a versenyenkénti 2000 dolláros díjazást.
A TesaLiga® amennyiben meglépi a csapatbajnokság bevezetését, azzal számolnia kell, hogy egy abszolút igazságos rendszert kell kialakítani, ami akár vérségi kapcsolatok, akár külön szerveződések mentén fog megvalósulni. Mindkettőnek lehet helye a kupasorozatban. Egy biztos: a jelenlegi egyéni díjazást nem szüntetheti meg a kollektív pontozás.




